Ke3n & Nada El: "Možno o päť rokov bude rovnako príťažlivé ako Berghain slovo Tbilisi."
Ke3n a Nada El sú dve šlečny, ktoré patria ku zvučným ženským menám drum & bass a techno scény v našich končinách. Na našej Štefánskej Zapíjačke sa predstavia po boku najmä dalších dám a my sme ich vyspovedali o ich pohlade na tú časť scény, ktorá im je najbližšia. Rozhovor pripravili Dominik Holíč a Peter Gerbel.
Hrávaš radšej predpripravené sety, alebo čistý freestyle?
Ke3n: Nikdy si vopred sety nepripravujem, nanajvýš prvý a druhý track, od toho sa mi väčšinou odvíja zvyšok setu. Pred hraním si však pripravím folder ktorý obsahuje cca 100 trackov so švihnutým nazvom ako je napr. božolé, prepelica či buchnáty a potom si zvyčajne prvú polovicu setu neviem spomenúť na jeho názov.
Nada: Sety pripravujem. Samozrejme, že sa ich charakter v priebehu večera mierne mení, no začala som byť pedantnejšia v tomto ohlade.
Ke3N, ty hrávaš na d’n’b akciách a aj rovné beaty. K čomu máš aktuálne bližšie?
Ke3n: Aktuálne teraz, predtým aj potom budem mať vždy najbližšie k drum and bassu.
Naďa, videl som, že opäť začínajú žúry pod značkou slu:t, budú v niečom nové?
Nada: Od odchodu Juliany bol koncept postavený na to, že každú akciu mala vyplniť iná žena zo slovenskej/zahraničnej techno scény. V poslednej dobe ma však obklopujú ľudia s bohatou hudobnou-videovou databázou, ktorá by bola zaujímavá v kombinácií s mojim zameraním. Chýstajú sa tak audio-vizuálne prieniky. Myslím, že sa je na čo tešiť.
Aktuálne naberá na popularite ako techno, house tak aj d’n‘b. Ako dlho potrvá aktuálna popularita, kým toho začne byť tak veľa, že ľudí začne nudiť?
Ke3n: Čo sa týka dnb z mojho pohľadu je už teraz toho príliš veľa. Tu už rozhodne platí: kvantita na úkor kvality, ľudí to už nie že nudí, ale nedá sa chodiť na všetko, preto pokiaľ selektujú a zvažujú kam sa v daný večer vybrať a či podporiť takú alebo hentakú crew, často to potom na parketoch aj so zvučnými menami vyzerá poloprázdno. Bratislava totižto nie je až taká veľká, aby bolo vždy a všade plno a promotéri boli stále vysmiati.
Nada: To je zvláštna otázka vzhľadom na to, že žáner ktorý hrám je staší ako ja. A vzhľadom na rozvoj labelov a bohatú produkciu myslím, že ma ešte ďaleko prekoná.
Vidíš v týchto žánroch aj určitý prienik, či myslíš že sú tieto dve scény úplne separované?
Ke3n: Myslím si že sú skôr separované. Na house/techno chodia úplne iní ľudia, dovolím si tvrdiť že starší, kdežto dnb je už podľa môjho názoru skôr pre tie mladšie ročníky a áno, nemyslela som si keď som s ním začínala že to niekedy poviem, ale momentálne je tento žáner už pre mňa radený do tej mainstreamovejšej elektronickej časti.
Nada: Poznám pár multižánrových dj-ov a často obdivujem ich flexiblitu. Môžme v týchto dvoch žánroch nachádzať paralely, no publikum ktoré navštevuje jeden alebo druhý je pripravené prevažne na ten svoj. Preto sa teším, že klub usporadúva čoraz častejšie tieto multižnrové podujatia.
Ako vnímaš súčasnú klubovú scénu v Bratislave?
Ke3n: V podstate vyššie v otázkach je tato už zodpovedaná, iba by som dodala, že sa to skôr týka spomínaného dnb, čo sa houseu a techna týka tam to stále nie je také prehustené a mám trošku pocit že ani až tak nebude.
Nada: Zaregistrovala som debatu ohľadom čerpania štátnych a inštitučných grantov pri tvorbe klubových akcií. Mnohých tento spôsob financovania pobúril. Ešte stále prevláda názor, že klubová scéna je separovaná od kultúrnej. To je podľa mňa chybné a aj veľmi nebezpečné. Vzľadom na finančnú náročnosť mnohých podujatí a nepredpokladateľnú návratnosť som rada, že takáto podpora existuje. Bez nej, by naša scéna mohla skĺznuť do plochých tancovačiek akých je v Bratislave a aj mimo nej neúrekom.
V dnešnej dobe sa v takmer každom popise akcie spomína prirovnanie k Berlínu a Berghainu. Chcú to aj DJ-i, alebo je to len promotérsky ťah? Má podobný symbol ako je Berghain aj d’n‘b scéna?
Ke3n: Hehe, ťažko povedať, skôr si však myslím že promotérsky ťah (sorry ak sa mýlim), len keď si tak zoberieš koľkí z tých promotérov a dj-ov tam v skutocnosti naozaj boli? Ja si myslím že je to naozaj len nejaký symbol, ktorý sa začal zaužívat v house/techno scéne aby to znelo viacej undegroundovejšie a “štýlovejšie”. V dnb scéne možno aj nejaký taký symbol je, ale ja naštastie o ňom neviem, alebo ked viem tak si akosi neviem spomenúť :)
Nada: Zaregistrovala som akcie, kde toto prirovnávanie bolo oprávnené. Áno, začali u nás častejšie hrávať dji-producenti žijúci/tvoriaci v Berlíne. Určite je príťažlivé slovíčko Berghain. Všímam si však, že ľudia častejšie poznajú selekciu pri vchode ako program klubu. Možno o päť rokov bude rovnako príťažlivé slovo Tbilisi kde sa scéna rozvíja radikálne rýchlo a výborným smerom.
Máte obľúbených lokálnych producentov alebo DJ-ov?
Ke3n: Áno mám celkom dosť.
Nada: Veľmi si vážim Ninu Pixel a som rada, že jej môžem sekundovať na spodnom floore 26.12. Ďaľej z techno scény je to moja menovkyňa Nada, ktorej sety si vždy rada vypočujem. Máme tu úžasne zastúpenú drone a noise scénu napríklad The Blackwood Incident alebo Chaosdroid.
Aký track momentálne počúvaš dokolečka?
Ke3n: Často si teraz púšťam track Mindmapper & Silvahfonk – Seven, strašne ma baví takýto zvuk.
Nada: Cosey Fanni Tutti – Time To Tell Planningtorock – Human Drama (Paula Temple ‘Gender’s Just A Lie’ Remix).
Na záver pošlite všetkým ľuďom váš (previanočný?) odkaz. Vidíme sa 26. decembra na štefánskej zapíjačke.
Ke3n: Šťastný lov aj rybolov! A nech sa stoly prehýbajú
Nada: Podľa fyzikálnych meraní čas plynie rýchlejšie nad stolom ako pod ním ;)
Babám ďakujeme za rozhovor a vidíme sa 26.12. na Štefánskej Zapíjačke :)
GLEB: V tom čo robíme, sme jedineční a nebojíme sa experimentovať Januárový editoriál: O novom priestore pre kultúru