Palko Bartoš a Lousy Aber o kultúre v našom meste, značke Bratiska a novom priestore na Medenej
Grafický designér Palko Bartoš a fotograf Lousy Aber patria už niekoľko rokov k najvýraznejším postavám slovenskej urban kultúry. Náš rezident Kinet sa s nimi porozprával o tom, ako vidia kultúru v Bratislave, ako aj o ich najnovšom projekte, priestore Bless, na ktorom spolupracujú s Nu Spiritom.
1. Čo môžeme od Bless x Nu Spirit čakať?
PB: V zásade je to multifunkčný priestor, ktorý má slúžiť ako taký social hub alebo miesto, kde by mohli vznikať kultúrne akcie. Či už vernisáže alebo nejaké pop-up shopy alebo prezentácia nových mladých značiek odevných alebo nejaké aj možno čítačky. Alebo meet and greet s nejakými interpretmi ktorý vzstupujú v Nu Spirite. Samozrejme, je to stále aj štúdio, to znamená keď si potrebuje niekto niečo nafotiť či natočiť, može si to prenajať. Vie si to prenajať firma alebo komerčný subjekt na nejakú svoju akciu.
LA: Začalo to tak, že sme hľadali sme priestor, štúdio, pre seba. Ja som bol počas štúdií v Dánsku strašne inšpirovaný takými podobnými konceptami a veľmi som chcel, aby niečo podobné bolo aj tu. My sme ani nemali také veľké ciele, ako to potom vyšlo, lebo my sme fakt dosť dlho hľadali priestor a nič sme nevedeli podobné nájsť. Už sme boli v tom, že OK, nájdeme si obyčajný ateliér, kde budeme sedieť a potom nám zrazu Odroň z Nu Spiritu povedal o tejto možnosti.
2. Čím vás ten priestor oslovil?
PB: Ja som študoval architektúru, pre mňa to je vymakaný neuveriteľný priestor. Dal sa odtiaľ preč ten nános 90. rokov, všetky tie zatvorenia priestoru a sádrokartóny, je to také minimalisticko vyčistené a zároveň mi akoby pravdivé. Možno je to v tejto dobe klišé, ale každý to používa, lebo to je dobré a pravdivé. Super je to, že je na prízemí, je tam svetlo, výklad. A keď niečo nosíš, nemusíš chodiť 4 poschodia po schodoch hore dole.
LA: Už po tej chvíľke, čo sme tu, vidíme, že ten priestor disponuje takými kvalitami, čo vyhľadáva väčšina ľudí.
3. Prečo sa čoraz viac akcií deje na nezvyčajných miestach? Čitačky prestávajú byť v kníhkupectvách, koncerty sú kde kade a nie v kluboch. Akoby ľudia potrebovali k tomu zážitku netradičný priestor.
LA: Ten koncept je často z núdze cnosť. Ľudia, ktorí majú štúdio, sú radi, keď je akokoľvek vyrentované. A možno sa tak z núdze stal koncept. Aj v Dánsku som videl, že ľudia majú chtíč sedieť v peknom priestore. Veľa ľudí ide do toho aj s určitou naivitou, neodradí ich vysoké nájomné. A potom je každý rád za to, že sa to nejako prenajmo. Už v Cvernovke bol ateliér, kde sa okrem produkcií robili aj eventy.
PB: Ľudia sú už možno presýtení, keď je to v tom istom a hľadajú iný impulz. Možno to niekto robí aj s nejakým kalkulom, ale vela ľudí ani nie. Je to proste vývoj, a ľudia chcú ponúknuť fanúšikovi či konzumentovi iný typ zážitku, chcú viac zaujať. Majú väčšiu šancu, že návštevníci prídu.
4. Je teraz pre mladého umelca zaujímavejšie mať trojdňový pop-up na cool mieste ako výstavu v štandardnej galérii?
LA: Asi chceš aj jedno aj druhé. Každopádne, urobiť si ju u nás v Blesse dáva úplný zmysel. Po pár mesiacoch sa to ukázalo a navyše, o priestor majú záujem aj komerčné firmy a to je najväčšia haluz.
5. Vrátili sa akési časy krásy? Časy, keď ľudiia chcú byť obklopení peknými vecami?
PB: Vizualita a estetika na Slovensku idú extrémne dopredu. Súvisí to aj s tým, ako sa dvíha životná úroveň. Čím si menej chudobný, tým máš viac času venovať sa tomu, čo je pekné, a to sa týka napríklad aj jedla. Doba pekných vecí tu je, a pokiaľ nepríde k niečomu nepríjemnému, tak sa viac bude hľadať, čo je pekné. Samozrejme, je dôležité aj to, o akej vrstve spoločnosti sa bavíme. Nie je to o tom, že na celom Slovensku sa súčasne mení vkus. My všetci to postupne nejako hľadáme.
LA: Sú aj nové definície toho, čo je pekné. A to je dobré, že sme v takej dobe.
6. Aké sú tie najšokujúcejšie definície? Asi už neexistuje univerzálna línie, žiaden ideal krásy, ako Audrey Hepburn.
L: Moje fotky.
PB: Svet si nechce ísť dlho nejakú vec, čo je pekné. Rýchlo sa to mení. Umelca môže prestať baviť, čo robil. To, čo bolo pekné pred polrokom, môže byť dnes gýč. Alebo naopak, niečo lacné môže byť zrazu pekné.
7. Ste pár rokov po škole, nemáte ešte ani 30, ale ste už vo svojom obore známi. Ako ste sa dostali do sveta urban kultúry?
PB: Ja som sa asi sedem rokov venoval vizuálom na Grape, chalani mi dali priestor, aj keď som mal minimum skúseností. Nejako sme to upiekli, ale postupom rokov moje schopnosti rástli spolu s festivalom, myslím, že sme z neho urobili dobrý slovenský love brand. Tým môžem byť známy, ale okrem toho robím kopec vecí aj pre komerčných klientov. A ešte mám s dvoma kamošmi aj značku Bratiska, a to je značka, ktorá nejakým spôsobom oslavuje Bratislavu.
8. Musím sa ti priznať, že slovo Bratiska som v živote nepoužil.
PB: Strašne to rozdeľuje ľudí. Niektorí nám hovoria, že sa im páčia veci, čo robíme, ale názov je hrozný. On vznikol tak, že sme už museli prísť s nejakým názvom, ja som nebol s ničím spokoný a jeden z tých kamošov mal tričko, kde mu niekto vyšil Bratiska. A to preto, lebo Bratislava sa tam nezmestila a Blava je jednoducho hrozné slovo. Tak sme to nakoniec nazvali Bratiska, a to spôsobilo istý shitstorm.
LA: Moja prvá reakcia, keď som videl teasing, čo ste dali von, bola: to sú nejakí cépečkári. Dobré je aj to, keď používaš názov, ktorý je nový a tým pádom ho nemá niekto nerád.
PB: Ak by sme boli cépečkári, čo len jeden z nás, tak by to neprešlo. Lokál patrotizmus v Bratislave je veľký.
9. Lousy, tvoje meno som začal registrovať pod fotkami z hudobných akcií. Je hudba niečo, čo ti je extra blízke? A je Grape tou akciou, ktorá vás dvoch dala dokopy?
LA: Ja som ich ako Bratisku oslovil.
PB: Áno, prišiel týpek a hneď som vedel, že bude egoclash.
LA: Po návrate z Dánska som sa viac začal venovať fotke. Mal som nejakú predstavu, čo musím spraviť, aby som dal von svoje meno. Ale súčasne to museli byť veci, čo sú mi blízke. Tak som oslovoval značky práve ako Bratiska. No a bavilo ma fotiť potréty a na festivale máš na to najväčšiu šancu. Najviac ma baví stretávať hudobníkov, sú to výnimoční ľudia.
PB: Tvorba nás oboch, aspoň tá verejnosti známa, je s hudbou veľmi spätá. Ja som robil vizuály pre festivaly, obaly hudobných nosičov.LA: My sme obaja chceli byť rapperi. Hip hop je silný žáner, ktorý ťa dokáže ovplyvmiť.
10. Máte pocit, že na Slovensku je teraz silná kreativna generácia vo vašom veku? Ja osobne na všetkých tých marketoch vidím stále niečo nové a zaujímavé.
LA: Je super, že tých značiek je už veľa. Tie nové značky sa už musia snažiť, aby prerazili, nemajú to také ľahké ako Bratiska
PB: Určite, je toho veľmi veľa. Napríklad chalani z UKNOW, tí sú síce ešte o niečo mladší ako my, to je nové skateová značka a aj sme im v decembri v Blesse dali priestor. Výbornú robotu robí grafik a fotograf Matúš Bence, Marek Wurfl je podľa mňa najlepší fotograf na Slovensku, skvelé grafické štúdio je Milk.
11. Ste ľudia, ktorí okrem práce chodia aj von. Ako vnímate bratislavskú párty scénu, chýba vám niečo?
PB: Máme čo dobiehať.
LA: My chodíme v zásade do Nu Spiritu. Nechcem ho hajpovať, ale inak by sme asi nemali veľmi kam chodiť. Je fantastické ako dlho tu je, a pritom je stále relevantný. Ľudia si aj povedia: “Zasa do Nu Spiritu?” ale to je vlastne pozitívne. Aj tak tam idú.
PB: Je nemám problém ísť do KCčka, mám rád terasu ako nefajčiar. A súčasne mám rád miesta, kde sa dá porozprávať. Bolo by super, keby v každom klube bola jedna miestnosť, kde by bolo ticho.
LA: Ja mám rád ešte starý dobrý Azyl, to je ikonické miesto. Tam som začal piť alkohol.
PB: Každopádne, Bratislava v poslednej dobe zažíva obrovský boom, ale kultúrna scéna stále za tým rastom trochu zaostáva. Ale to je vec, ktorá príde.
12. Dá sa tu robiť kultúra bez grantov, bez podpory od štátu alebo mecenášov?
LA: Teoreticky dá, ale skôr je to nereálne. Namotáš seba a pár ľudí okolo, ale nenamotáš všetkých, aby niečo robili z čistej lásky ku kultúre. Aj niektoré eventy, čo sme my robili, na tom zakapali. Nemôžeš čakať od ľudí, že budú niečo robiť zadarmo. Je to blbý predpoklad na základ nejakej spolupráce. Priestory ako Bless sú na to odkázané.
13. Čo vás z domácej kultúry za posledné obdobie najviac zaujalo? Čo by ste ľuďom, čo cítajú tento rozhovor, odporučili vidieť?
PB: Veľmi sa mi páčilo ako štúdio Good Good zrekonštruovalo Mlynicu, kde bol prednedávnom Urban Market. To je veľká vec, aj keď na eventy sa bude používať už len spodok. A je sranda, že to je vlastne na periférii. Potom Nová Cvernovka, veľu ľudí ju v anketách označilo ako kultúrnu udalosť roka a ona ňou naozaj je. Je skvelé, ako si ľudia vo voľnom čase dokázali priestor prerobiť a vytvoriť z neho kultúrne centrum, tiež vlastne na periférii.
14. V oboch prípadoch hovoríš o perfiférii. Nehrozí teraz to, že všetko zaujímavé sa vysťahuje zo Starého Mesta, z toho absolútneho centra?
LA: To sa podľa mňa nestane. Centrum je aj v iných mestách dôležité, v londýnskom Soho sú teraz hipsterské kaviarničky, ateliéry a rôzne cool miesta. Od toho sme trochu ďaleko. Mne by sa ale páčilo, keby z Medenej, kde je aj Bless či Nu Spirit Bar, stala gentrifikovanejšia ulica. Alebo Mariánska, je to taká trochu uzavretá fajn ulička, ked by mohol byť kopec obchodíkov a kaviarničiek, a vyzerá to tam hrozne. Pozri, čo sa stalo z Groeslingovej. To by bolo fajn, keby sa stalo z viacerých ulíc, a to nás asi čaká.
15. Takže nestane sa to, že ľudia začnú centrum hejtovať?
PB: Bratislava má to historické centrum malé, nestane sa to, čo v Prahe, keď sa ti už nechce byť v tom najväčšom centre, kde sú milióny turistov. Ale tu v Bratislave je tá mierka iná, a to ma na vlastne na Bratislave baví, že nie je až taká obrovská a turistická.
LA: A musí prísť aj trochu štastia: tu sme my a vedľa si zrazu niekto otvorí nejaký fajn obchod a už sa to môže rozbehnúť. Ale zatiaľ toto širšie centrum nemá svoju identitu.
PB: Podľa mňa oblasť okolo Jakubáku, Grosslingovej až po prechod na Medenú, a to nehovorím preto, že som si tam kúpil byt, už začína niečo také mať. Ale je to ešte v plienkach.
Bless nájdete na Medenej 16 a na Facebook stránke Bless x Nu Spirit.
January editorial: On a new cultural venue in Bratislava February editorial: Happy Birthday, Nu Spirit Bar!